Nacechowane wszechobecnym pośpiechem oraz pogonią za pieniędzmi życie ludzi w XXI wieku nie sprzyja zachowaniu spokoju i wyciszeniu się. Wielu z nas wciąż uskarża się na problemy ze stresem, który wywołuje zbytnią nerwowość. W następstwie jego działania, nawet pozornie łatwe do pokonania problemy stają się dla nas trudnościami niemożliwymi do przezwyciężenia. Wtedy to nasza irytacja sięga zenitu. Nie musimy się jednak poddawać panice, bowiem istnieje kilka metod, które okazują się pomocne w walce z nadmiernym rozdrażnieniem.

Sposoby na uspokojenie

Jednym ze sposobów mogących pomóc osobom, które cierpią na nerwicę, zmagają się z bezsennością albo stanami lękowymi lub też są po prostu zbyt nerwowe i na pewne niepożądane czynniki reagują nieadekwatnie, jest psychoterapia. Ta droga do zniwelowania swojej przekraczającej zdrową normę nerwowości jest długa, często wiąże się ze sporymi kosztami, ale zazwyczaj przynosi pozytywne efekty. Klucz do powodzenia psychoterapii to wybór odpowiedniego specjalisty, który zajmie się naszym przypadkiem. Musi go charakteryzować  empatia i wrażliwość. Ważne też jest, by nie zniechęcić się, gdy zaczniemy odczuwać niekiedy bolesne skutki terapii.

Dobrze jest w sytuacjach stresowych uciekać się do jakiegoś hobby, które odwróci uwagę naszego mózgu od bodźca wywołującego zdenerwowanie. Wykonywana w tym celu czynność powinna być jednostajna, w żadnym razie nie może wywoływać ryzyka dodatkowej irytacji a jednocześnie powinna na tyle angażować, by pozwoliła nam zapomnieć o zapalnym czynniku. Eksperci polecają m.in. szydełkowanie lub czytanie książek.

Pozbycie się nagromadzonych w organizmie złych emocji umożliwia wysiłek fizyczny. Można go uskuteczniać w każdej postaci – biegać, jeździć na rolkach a nawet tańczyć. Dobór odpowiedniego rodzaju aktywności zależy wyłącznie od naszych indywidualnych upodobań, predyspozycji i możliwości.

Odwrotnie, uspokoić się pomaga również odpoczynek. Podczas napiętych sytuacji, nasz organizm znajduje się w swego rodzaju „bojowej gotowości”. Zregenerować go, a co za tym idzie zredukować poziom stresu może np. sen, uprawianie jogi, słuchanie kojącej muzyki czy medytacja.

Wielu ludzi twierdzi, że w rozładowaniu napięcia pomagają im techniki programowania neurolingwistycznego, czyli NLP. Najsłynniejsza z nich bazuje na tzw. submodalnościach. Wiąże się ona z teorią, która zakłada, że wszystkie stany, jakie odczuwa nas mózg wizualizujemy sobie nadając poszczególnym emocjom konkretne kształty, wymiary i barwy. Wedle zwolenników tej metody, by pozbyć się stresu wystarczy zlokalizować, w którym miejscu ciała go odczuwamy, następnie „wyjąć jego źródło” i położyć przed sobą. W dalszej kolejności, korzystając z wspomnianych submodalności trzeba dokładnie określić poszczególne parametry naszej złej emocji. Gdy już wiemy, jaki jest jej kształt, waga, kolor czy faktura, wystarczy w swoim umyśle zmodyfikować owe wartości, na takie które nam odpowiadają i ponownie „włożyć” ją do swojego wnętrza.

Kolejnym sposobem, który pozwoli nam szybko się uspokoić jest suplementacja. Na nasze samopoczucie ogromny wpływ ma to, co jemy oraz jakie aromaty wdychamy. Warto wiedzieć, które witaminy posiadają silne właściwości antystresowe, znać żywnościowe produkty będące ich naturalnym źródłem, a także wiedzieć, czym się suplementować, by owe pokarmy zastąpić. Szczególnie korzystne są preparaty witaminowe zawierające witaminy z grupy B oraz środki ziołowe, np. żeń szeń w tabletkach.

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Wielu nazywa go nawet chorobą cywilizacyjną. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób uskarża się na problemy z nadmierną nerwowością, które nierzadko prowadzi ich do jeszcze większych problemów – nie tylko poważnych konsekwencji wywołanych niezdrowymi reakcjami kierowanymi do osób trzecich, ale i kłopotów ze zdrowiem. Na szczęście znanych jest wiele metod, dzięki którym można w prosty sposób zniwelować poziom irytacji.